To 3 1/2 or not to 3 1/2
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Jan 2022, 16:25
To 3 1/2 or not to 3 1/2
Laat ik beginnen met mezelf kort voor te stellen. Ik ben een 39-jarige Belg (niemand is perfect) en sinds een jaar of 5 bezig met rommelen aan oude motoren, tot nu toe allemaal jaren ‘70 Kawasaki’s (ik zei toch dat ik niet perfect ben).
Nu is zo’n Z1 een zalige fiets om op wat snellere wegen te (sport-)toeren. Maar op land- en veldweggetjes is zo’n zwaargewicht met 1m50 aan wielbasis gewoon niet leuk. Voorheen had ik een oude 125cc voor dit soort weggetjes (perfect om te sturen, maar miste enkele paardjes om écht leuk te zijn). Verder wil ik ook gewoon een Italiaanse in de garage. Guzzi V7 Sport / 750s is te zwaar en “ergonomisch uitdagend”, een V50 niet vooruit te branden, een Ducati 900SD durf ik technisch niet aan, de Pantah is een lelijk hok en een Benelli van die periode is weer een 4-cilinder. Dus blijft over: een Morini 3 1/2 strada:
- korte wielbasis + laag gewicht dus makkelijker sturen
- meer vermogen dan 125cc, tegelijk niet teveel vermogen voor achteraf weggetjes
- ergonomie is top (zelfs met de voetsteunen zo ver naar voor)
- is ook gewoon een mooi ding en prodceert heerlijk geluid
- mooie techniek en prachtig blok
Behalve proefzitten op een niet-starter, en het bekijken van zowat elk 3 1/2 filmpje op youtube, heb ik geen ervaring met de 3 1/2’s. En ik maak me wat zorgen om onderdelen. Onderdelen voor de Z1, zelfs NOS, vind je zelfs bij de bakker en de slager, maar voor de Morini’s lijkt dit me moeilijker.
Het hart schreeuwt ja, het verstand twijfelt nog… Graag zou ik eens met ervaringsdeskundigen zoals jullie van gedachten wisselen (en eens komen kijken/luisteren naar een 3 1/2 - al is dat misschien veel gevraagd voor een knakker die welgeteld 1 dag op dit forum zit)
Nu is zo’n Z1 een zalige fiets om op wat snellere wegen te (sport-)toeren. Maar op land- en veldweggetjes is zo’n zwaargewicht met 1m50 aan wielbasis gewoon niet leuk. Voorheen had ik een oude 125cc voor dit soort weggetjes (perfect om te sturen, maar miste enkele paardjes om écht leuk te zijn). Verder wil ik ook gewoon een Italiaanse in de garage. Guzzi V7 Sport / 750s is te zwaar en “ergonomisch uitdagend”, een V50 niet vooruit te branden, een Ducati 900SD durf ik technisch niet aan, de Pantah is een lelijk hok en een Benelli van die periode is weer een 4-cilinder. Dus blijft over: een Morini 3 1/2 strada:
- korte wielbasis + laag gewicht dus makkelijker sturen
- meer vermogen dan 125cc, tegelijk niet teveel vermogen voor achteraf weggetjes
- ergonomie is top (zelfs met de voetsteunen zo ver naar voor)
- is ook gewoon een mooi ding en prodceert heerlijk geluid
- mooie techniek en prachtig blok
Behalve proefzitten op een niet-starter, en het bekijken van zowat elk 3 1/2 filmpje op youtube, heb ik geen ervaring met de 3 1/2’s. En ik maak me wat zorgen om onderdelen. Onderdelen voor de Z1, zelfs NOS, vind je zelfs bij de bakker en de slager, maar voor de Morini’s lijkt dit me moeilijker.
Het hart schreeuwt ja, het verstand twijfelt nog… Graag zou ik eens met ervaringsdeskundigen zoals jullie van gedachten wisselen (en eens komen kijken/luisteren naar een 3 1/2 - al is dat misschien veel gevraagd voor een knakker die welgeteld 1 dag op dit forum zit)
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
Welkom op dit forum!
Je hebt het in ieder geval goed gezien: de 3 1/2 is een perfecte stuurfiets. Het blok van de 3 1/2 is bullit-proof en over de techniek is gelukkig goed nagedacht, want ook die is bijna bullit-proof.
Onderdelen voor de 3 1/2 zijn goed te krijgen (in tegenstelling tot die van de 500cc). In Duitsland/Engeland/Italië en de VS zijn dealers te vinden die heel veel hebben. Daarnaast vind je veel op Ebay e.d. of op Italiaanse beurzen. Zuigers worden door twee leveranciers nieuw gemaakt. Bijna alle rubber onderdelen zijn (nagemaakt en uitstekende kwaliteit) in Italië te bestellen net als alle onderdelen voor de ontsteking.
Ik adviseer je om op 29/30 april, 1 mei 2020 het 14e Internationale treffen van de Franse Morini Club te bezoeken. Dat vindt plaats nabij Luik/België. Daar kun je de 3 1/2 horen en met eigenaren spreken. Of e.e.a. inderdaad doorgang kan vinden hangt uiteraard af van de covid-19 toestand en evt. beperkingen. Hou hiervoor de website van de Franse Morini Club in de gaten. https://www.motomorinipassion.fr/
Een maand later (24-26 juni) zijn de Duitsers van plan bijeen te komen in N.O. Duitsland, een stuk verder van huis in Wismar, deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, zie https://www.ital-web.de/
Je hebt het in ieder geval goed gezien: de 3 1/2 is een perfecte stuurfiets. Het blok van de 3 1/2 is bullit-proof en over de techniek is gelukkig goed nagedacht, want ook die is bijna bullit-proof.
Onderdelen voor de 3 1/2 zijn goed te krijgen (in tegenstelling tot die van de 500cc). In Duitsland/Engeland/Italië en de VS zijn dealers te vinden die heel veel hebben. Daarnaast vind je veel op Ebay e.d. of op Italiaanse beurzen. Zuigers worden door twee leveranciers nieuw gemaakt. Bijna alle rubber onderdelen zijn (nagemaakt en uitstekende kwaliteit) in Italië te bestellen net als alle onderdelen voor de ontsteking.
Ik adviseer je om op 29/30 april, 1 mei 2020 het 14e Internationale treffen van de Franse Morini Club te bezoeken. Dat vindt plaats nabij Luik/België. Daar kun je de 3 1/2 horen en met eigenaren spreken. Of e.e.a. inderdaad doorgang kan vinden hangt uiteraard af van de covid-19 toestand en evt. beperkingen. Hou hiervoor de website van de Franse Morini Club in de gaten. https://www.motomorinipassion.fr/
Een maand later (24-26 juni) zijn de Duitsers van plan bijeen te komen in N.O. Duitsland, een stuk verder van huis in Wismar, deelstaat Mecklenburg-Vorpommern, zie https://www.ital-web.de/
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Jan 2022, 16:25
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
Bedankt voor je uitgebreide antwoord @350-v-twin! Die clubdag in Luik wil ik wel bezoeken, al lijkt het me vooral op leden gericht, niet perse op buitenstaanders. En stiekem hoop ik voor April al een 3 1/2 in de garage te hebben.
Verder ben je met Z’s zo verwend (vb www.z-power.co.uk www.z-fever.de) waar ik voor 3 1/2 niet meteen dergelijk (web-) shops vond. Kan je wat namen van goede onderdelen leveranciers geven? Voor het opstarten denk ik meteen aan oliefilter, getande riem, en minder specifiek kettingset en bandjes. Zijn er winkels gespecialiseerd in Morini?
En heel stiekem vind ik de 3 1/2 bij HP Motoren wel een mooie. Maar HP heeft nogal een reputatie en de motor loopt momenteel niet (ja, die typische kreet: “carburateurs moeten gereinigd worden”). Prijs lijkt me niet heel gek voor een goede (lopende) ‘76 Strada? Of zien jullie hier al meteen vanalles mis aan?
https://www.hpmotoren.nl/alle-motoren/m ... 665?c=3549
Verder ben je met Z’s zo verwend (vb www.z-power.co.uk www.z-fever.de) waar ik voor 3 1/2 niet meteen dergelijk (web-) shops vond. Kan je wat namen van goede onderdelen leveranciers geven? Voor het opstarten denk ik meteen aan oliefilter, getande riem, en minder specifiek kettingset en bandjes. Zijn er winkels gespecialiseerd in Morini?
En heel stiekem vind ik de 3 1/2 bij HP Motoren wel een mooie. Maar HP heeft nogal een reputatie en de motor loopt momenteel niet (ja, die typische kreet: “carburateurs moeten gereinigd worden”). Prijs lijkt me niet heel gek voor een goede (lopende) ‘76 Strada? Of zien jullie hier al meteen vanalles mis aan?
https://www.hpmotoren.nl/alle-motoren/m ... 665?c=3549
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
Het weekend van de Franse Club nabij Luik kan je als buitenstaander beslist bezoeken. Je wordt hartelijk ontvangen en je kunt iedereen spreken (in het Frans).
Leveranciers staan op de website: https://www.morini-riders-club.com/Nede ... html#bikes
Oliefilter hoef je niet te kopen. Er zit een nylon zeef in die je kunt uitwassen met b.v. wasbenzine.
Tandriem)*, zie website merk Mitsuboshi, te koop bij de firma Troost in Rotterdam. Ketting op zich universeel, tandwielen bij de dealers.
Banden, klassiekermaten, lees deze pagina aandachtig door: https://www.morini-riders-club.com/Nederland/buyD.html
De 3 1/2 bij HP Motoren is idd een mooie. Mits het geen schadefiets is, klopt de prijs ook wel.
)* Tandriem monteren is heel goed zelf te doen, maar is een nauwkeurig klusje. Om het vliegwiel vast te houden, NOOIT lange pennen in de gaten steken, want dan kunnen de spoelen vd dynamo beschadigd raken. Alle ringen, veer e.d. in de juiste volgorde (belangrijk! terugmonteren en centrale moer met een bepaald koppel (zie blauwe werkplaats handboek) vastzetten.
Leveranciers staan op de website: https://www.morini-riders-club.com/Nede ... html#bikes
Oliefilter hoef je niet te kopen. Er zit een nylon zeef in die je kunt uitwassen met b.v. wasbenzine.
Tandriem)*, zie website merk Mitsuboshi, te koop bij de firma Troost in Rotterdam. Ketting op zich universeel, tandwielen bij de dealers.
Banden, klassiekermaten, lees deze pagina aandachtig door: https://www.morini-riders-club.com/Nederland/buyD.html
De 3 1/2 bij HP Motoren is idd een mooie. Mits het geen schadefiets is, klopt de prijs ook wel.
)* Tandriem monteren is heel goed zelf te doen, maar is een nauwkeurig klusje. Om het vliegwiel vast te houden, NOOIT lange pennen in de gaten steken, want dan kunnen de spoelen vd dynamo beschadigd raken. Alle ringen, veer e.d. in de juiste volgorde (belangrijk! terugmonteren en centrale moer met een bepaald koppel (zie blauwe werkplaats handboek) vastzetten.
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Jan 2022, 16:25
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
He nogmaals bedankt voor de tips. Verder inlezen is de boodschap en met een beetje geluk binnenkort op visite bij een Morini 3 1/2 rijder.
Deze site is in elk geval wel een goudmijn!
Deze site is in elk geval wel een goudmijn!
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
Als je echt lid wordt van onze Club (€ 25 p/j) krijg je ook nog een andere goudmijn: ons mooie A4 formaat/kleuren Clubblad.
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
als je zelf een restauratie wil doen heb ik nog een volledig originele Strada à la HP staan in het rood met NL papieren. Moet wel volledig uit elkaar maar blok is los en op een knippertje na compleet...
stuur me een PB als je interesse hebt en/of foto's wilt
stuur me een PB als je interesse hebt en/of foto's wilt
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Posts: 4
- Joined: 30 Jan 2022, 16:25
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
Als ik met een 3 1/2 in de garage eindig, maak ik me zeker lid!
En Tintin bedankt voor je aanbod, maar ik ben momenteel nog aan een Kawasaki Z1 bezig die momenteel helemaal uit elkaar ligt, en er staat nog een Kawasaki Z400 te wachten voor een heel uitgebreide heropstart beurt. Een nieuw project kan er dus voorlopig niet bij (+ ik ken helemaal niets van Morini's dus een project aannemen zou wel erg ambitieus zijn). Waarom bouw je hem zelf niet terug op (uit nieuwsgierigheid)?
En Tintin bedankt voor je aanbod, maar ik ben momenteel nog aan een Kawasaki Z1 bezig die momenteel helemaal uit elkaar ligt, en er staat nog een Kawasaki Z400 te wachten voor een heel uitgebreide heropstart beurt. Een nieuw project kan er dus voorlopig niet bij (+ ik ken helemaal niets van Morini's dus een project aannemen zou wel erg ambitieus zijn). Waarom bouw je hem zelf niet terug op (uit nieuwsgierigheid)?
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
hij staat in de iets te lange wachtrij van projecten, door gezondheidsproblemen ligt alles al 2 jaar stil...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: To 3 1/2 or not to 3 1/2
Zie onderaan deze pagina met nieuws/programma over het Franse treffen nabij Luik op 29/30 april en 1 mei.
viewtopic.php?f=16&t=832
viewtopic.php?f=16&t=832