Restauratie Camel Mk1
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Restauratie Camel Mk1
Jaaaa! Eindelijk begonnen.. restauratie Camel 1e type uit 1981
De tank en zijkapjes zijn al gefixed, want zaten behoorlijk vol scheuren en deuken.. en nu ben ik met het rijwielgedeelte bezig..
Daarom: wie weet hoe ik aan de juiste balhoofdlagers en lagerschaaltjes kom? Ik kan eventueel naar een goede lagerboer gaan, maar het probleem zijn de schaaltjes, die krijg je er met geen mogelijkheid uit. Persen? Bidden? Wie weet het? Het zijn inderdaad die dure konische lagers
De tank en zijkapjes zijn al gefixed, want zaten behoorlijk vol scheuren en deuken.. en nu ben ik met het rijwielgedeelte bezig..
Daarom: wie weet hoe ik aan de juiste balhoofdlagers en lagerschaaltjes kom? Ik kan eventueel naar een goede lagerboer gaan, maar het probleem zijn de schaaltjes, die krijg je er met geen mogelijkheid uit. Persen? Bidden? Wie weet het? Het zijn inderdaad die dure konische lagers
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Goed man!
Bij mijn 350 heb ik ooit het lager vervangen. Ik had een grote, passende dop van een dopsleutelset. Verder een goede hamer en een stuk betonijzer. Op die manier krijg je 'm eruit.
Maar ik had al een nieuw lager liggen. Geen idee natuurlijk wat er voor lager in de Camel zit. Ik weet dat Wolfgang Tritsch balhoofdlagers verkoopt, maar die zijn niet origineel en volgens mij anders opgebouwd.
Informeer eens bij hem of dat lager past. Misschien kan je een lager van de Kanguro gebruiken? Werkelijk géén idee.
Maar moet het lager er écht uit? Beschadigd? Als het niet hoeft, lekker laten zitten.
Bij mijn 350 heb ik ooit het lager vervangen. Ik had een grote, passende dop van een dopsleutelset. Verder een goede hamer en een stuk betonijzer. Op die manier krijg je 'm eruit.
Maar ik had al een nieuw lager liggen. Geen idee natuurlijk wat er voor lager in de Camel zit. Ik weet dat Wolfgang Tritsch balhoofdlagers verkoopt, maar die zijn niet origineel en volgens mij anders opgebouwd.
Informeer eens bij hem of dat lager past. Misschien kan je een lager van de Kanguro gebruiken? Werkelijk géén idee.
Maar moet het lager er écht uit? Beschadigd? Als het niet hoeft, lekker laten zitten.
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Ik ben gister maar eens naar Sanders gegaan in Den Haag. Het blijkt dat zij vroeger dealer zijn geweest voor SKF automotive EN: dat zij nog beschikken over een vrij groot assortiment lagers uit die tijd WAARONDER het juiste lager voor de Camel, EN dus ook voor 3 1/2 en 500 waarschijnlijk! DUS [reclame] als je wilt ombouwen van kogels naar konisch, dan moet je bij Sanders wezen! [/reclame]
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
De Camel heeft vlgs mij de conische lagers, de mijne wel althans.... Die kan je er met een dreveltje uittikken en bij de sfk-boer op de hoek nieuw kopen (de cups blijven dan in het frame zitten), zijn niet zo gek duur vlgs mij. Voor de liefhebbers: die van de Kanguro passen zo in een oude 3 1/2 met cups en al.
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Zo vanavond weer een stapje verder, wielen zitten eronder, spatborden erop, cockpitje en schokdempers gespoten en in elkaar gezet. Overigens de juiste stickers voor de Marzocchi's verkrijgbaar via: http://www.classic50mx.com/wshop_test_en.html
Nu de volgende vraag: wie weet, Hans weet jij, hoeveel cc's voorvorkolie erin moet, kan dat met de gebruikelijke ATF olie? of toch speciaal spul?
Nu de volgende vraag: wie weet, Hans weet jij, hoeveel cc's voorvorkolie erin moet, kan dat met de gebruikelijke ATF olie? of toch speciaal spul?
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Asjemenou!! Carter blijkt krom te zijn, we hadden ons er al over verbaasd dat alle lagers vervangen zijn, spik splinter nieuw, maar dat er toch nog zand in het carter zat.. waarschijnlijk is het revisie bedrijfje aan het blok begonnen, zagen later pas dat het carter krom is, en hebben toen niet de moeite genomen om alles alsnog netjes schoon te maken.. het zand is waarschijnlijk ook de reden dat alles stuk is gelopen!! Hoe nu verder dat is de vraag. Is een 3 1/2 carter bruikbaar bijvoorbeeld?
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Mijn vader had al zoiets van einde oefening maar we weten dus niet of een 3 1/2 carter bruikbaar is. Vandaar de rondvraag voordat we een 3 1/2 carter gaan slopen! Het goede nieuws is dat ik de tank en zijdeksels strak in de lak heb gekregen, zo'n badkamer kan meerdere functies aan blijkt maar weer (volgende keer wel een krantje gebruiken).