Restauratie Camel Mk1
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
2014 al weer:
Olie lekkage vanaf achter het pick upje gelukkig verholpen; erg handig om te weten dat er 2,5 liter olie in het carter moet, terwijl in het handboek en op de morinisite NL staat dat er 3 (!) liter olie in het 500 carter moet. Dit is dus nergens op het internet te vinden en dus alleen foutief vermeld.
Maar dat mag de pret niet drukken hoor
Olie lekkage vanaf achter het pick upje gelukkig verholpen; erg handig om te weten dat er 2,5 liter olie in het carter moet, terwijl in het handboek en op de morinisite NL staat dat er 3 (!) liter olie in het 500 carter moet. Dit is dus nergens op het internet te vinden en dus alleen foutief vermeld.
Maar dat mag de pret niet drukken hoor
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Zo ziet er wel uit, maar het is nog best frips. Zondag even en ritje met mijn kameel gedaan :0.Tintin wrote:klaar voor de lente (voor zover het dat al niet is)
Die olie trouwens, was het niet zo dat als je een blok helemaal opnieuw opbouwt dat er dan 3 liter in moet (bij ale modellen) en bij verversen 2 1/2 omdat er altijd wel wat olie blijft staan her en der?
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
De verwarring omtrent de hoeveelheid olie (2,5 of 3 liter) wordt mede veroorzaakt door de 2 typen oliepijlstokken die door elkaar gebruikt zijn:
Zoek de verschillen
http://www.motomoriniclub.nl/peilstokken.jpg
Allebei afkomstig van een 350cc.
Zoek de verschillen
http://www.motomoriniclub.nl/peilstokken.jpg
Allebei afkomstig van een 350cc.
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Grappig, in mijn drie-en-eenhalfie zit weer een andere peilstok dan op deze foto (met een platgeslagen stuk eraan)...
En de 501-enen hebben er eentje met een bochtje die er ook op een bepaalde manier inmoet. Wrsch vanwege de andere bak, terwijl de zesbak van de 500-Sei en de Camels hetzelfde is en die gewoon een rechte peilstok hebben. Confused you will be!
En de 501-enen hebben er eentje met een bochtje die er ook op een bepaalde manier inmoet. Wrsch vanwege de andere bak, terwijl de zesbak van de 500-Sei en de Camels hetzelfde is en die gewoon een rechte peilstok hebben. Confused you will be!
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Ok Ok, maar kunnen we daarmee uitsluiten dat er GEEN 3 liter olie in het carter moet? Bij mijn 501 gaat er ook 2,5 liter in nadat ik dit op de peilstok had afgelezen dat ik met 3 liter fout zat, vandaar dat ik bij de lekkage op de 500 camel begon te vermoeden dat er 'volgens het boekje' dus ook te veel olie in is gegaan..
confused you may be is het allemaal wel.
confused you may be is het allemaal wel.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Oh, laat eens zien svp! Foto's zeggen meer dan woorden.hombre wrote:Grappig, in mijn drie-en-eenhalfie zit weer een andere peilstok dan op deze foto (met een platgeslagen stuk eraan)...
En de 501-enen hebben er eentje met een bochtje die er ook op een bepaalde manier inmoet. Wrsch vanwege de andere bak, terwijl de zesbak van de 500-Sei en de Camels hetzelfde is en die gewoon een rechte peilstok hebben. Confused you will be!
Bij mijn Kanguro moet je wel elastieke vingers hebben om de peilstok op z'n plek te manouvreren of eruit te plukken.
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Zal je zien dat ik nergens dat ding met die platte kant kan terugvinden (die zit dus niet meer in de 3 1/2). Wel aardig is dat in de 501 Excaliburs en 501 Camels ook weer verschillende stokkies zitten. De eerste en derde van links zijn van de choppers en de tweede is uit een Camel. Ik denk dat hier het achteroverhangen van het blok bij de Excalibur de schuldige is. terwijl de frames toch behoorlijk op elkaar lijken... Of staat dat hele ding scheef?
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Restauratie Camel Mk1
Remmen doet ie niet best en ook het blok had rammeltjes door te slecht schroefdraad voor het goed vastzetten van de kleppenblokjes met heveltjes. Dus alles uitelkaar getrokken, schroefdraad voor helicoils en het frame gelijk ook maar eens naar de poedercoat. Goed om te weten: kleur van het frame en voorvork is gewoon als RAL bij de coater beschikbaar. Zoek nu alleen nog een remklauwtje ivm met combinatie 260mm schijf en voorvork die eigenlijk voor een 240mm schijf/klauw bevestiging geschikt is. Ik zoek dus een remklauw die iets hoger uitvalt zodat de schijf er tussen past en niet tegen de nok van de klauw aanduwt. Wie het weet mag me mailen? Bij Grimeca ben ik uitgezocht, nu uitzoeken wat Brembo allemaal heeft in 85mm hart op hart voor de bevestigingsogen. AP Racing/ Lockheed schijnt ook wat moois te hebben met grotere cups dan de standaard 32mm Grimeca's, maar kan hier niks van vinden. Misschien die Jorg Bohnenstiel eens mailen, maar die rekent vast de Duitse wereldtitelhoofdprijs
Last edited by Tom on 24 Jul 2014, 16:53, edited 1 time in total.
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: Restauratie Camel Mk1
je kan ook een adapter laten CNC'en zodat ie een cm hoger zit...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Restauratie Camel Mk1
Leeluuuk! Maar in uiterste geval wel een plan C..
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Restauratie Camel Mk1
Ik heb waarschijnlijk de oplossing, gewoon een kanguro wiel scoren met kleinere schijf, want de lockheed klauw past ook niet over de schijf heen, maar wat een mooi klauwtje he!
Heeft ook een grotere pistonmaat dan die standaard Grimeca's, en bijna 2 keer zo grote remblokjes, dus dat beloofd wat.
Heeft ook een grotere pistonmaat dan die standaard Grimeca's, en bijna 2 keer zo grote remblokjes, dus dat beloofd wat.