koppelingplaten
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2017, 19:44
koppelingplaten
Hoi ik ben sinds een jaar in het bezit van een fraaie 350 strada modeljaar 1975.
Het naar vrijstand schakelen met draaiende motor is bijna onmogelijk,voor de rest loopt en rijdt de Morini perfect.
Ik vermoed dat dit komt doordat de koppelingsplaten wat verglaast zijn en wil daarom nieuwe platen monteren.
Mijn vraag is of er verschil is in koppelingsplaten tussen de diverse types en bouwjaren.
alvast bedankt voor een antwoord of tip,
groeten Gird
Het naar vrijstand schakelen met draaiende motor is bijna onmogelijk,voor de rest loopt en rijdt de Morini perfect.
Ik vermoed dat dit komt doordat de koppelingsplaten wat verglaast zijn en wil daarom nieuwe platen monteren.
Mijn vraag is of er verschil is in koppelingsplaten tussen de diverse types en bouwjaren.
alvast bedankt voor een antwoord of tip,
groeten Gird
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Re: koppelingplaten
Bij mijn weten niet.
Zou de korf even uitshimmen en vrijschakelen terwijl de bike nog in beweging is.
Zou de korf even uitshimmen en vrijschakelen terwijl de bike nog in beweging is.
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2017, 19:44
Re: koppelingplaten
Bedankt voor de reactie,terugschakelen naar vrij heb ik natuurlijk altijd geprobeerd bij nog rijdende motor.
Heeft iemand een adres voor nieuwe koppelingsplaten. Ebay heb ik al gezien maar 30 euro verzending vind ik nogal grof.
Heeft iemand een adres voor nieuwe koppelingsplaten. Ebay heb ik al gezien maar 30 euro verzending vind ik nogal grof.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: koppelingplaten
Bij mijn weten bestaan er voor de verschillende bouwjaren geen verschillende typen koppelingsplaten. Leverancier is Surflex, zie
http://www.surflexclutches.com/Surflexc ... ane%29.pdf
Wat van belang is, is de metalen plaat 2 M 13. Deze is dunner dan de andere metalen platen (62 M 43) en hij is conisch (licht gebold). Zie de afbeelding op de Surflex website. Het maakt niet uit of de plaat met de bolling naar achteren of naar voren wordt gemonteerd, maar hij moet er wel als 2e in. Je kunt de bolling vaststellen op een vlakke ondergrond als een glasplaat o.i.d.
Nieuwe set platen is gewoon leverbaar via b.v. NLM in Engeland of Tritsch in Duitsland. Waarschijnlijk kan TLM in Nijmegen 'm ook wel leveren.
--------
N.B. had zelf 2 jaar geleden ook problemen met koppelingsplaten. De platen van een restauratiemotor voldeden aan de eisen die in het werkplaatshandboek staan. Toch bleven de platen slippen, ook na ontvetten. Uiteindelijk een compleet nieuwe set gemonteerd en het probleem was opgelost.
http://www.surflexclutches.com/Surflexc ... ane%29.pdf
Wat van belang is, is de metalen plaat 2 M 13. Deze is dunner dan de andere metalen platen (62 M 43) en hij is conisch (licht gebold). Zie de afbeelding op de Surflex website. Het maakt niet uit of de plaat met de bolling naar achteren of naar voren wordt gemonteerd, maar hij moet er wel als 2e in. Je kunt de bolling vaststellen op een vlakke ondergrond als een glasplaat o.i.d.
Nieuwe set platen is gewoon leverbaar via b.v. NLM in Engeland of Tritsch in Duitsland. Waarschijnlijk kan TLM in Nijmegen 'm ook wel leveren.
--------
N.B. had zelf 2 jaar geleden ook problemen met koppelingsplaten. De platen van een restauratiemotor voldeden aan de eisen die in het werkplaatshandboek staan. Toch bleven de platen slippen, ook na ontvetten. Uiteindelijk een compleet nieuwe set gemonteerd en het probleem was opgelost.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: koppelingplaten
Ik kom toch nog even terug op het probleem met de neutraalstand. Ik heb nog even navraag gedaan bij een vriend. Hij schrijft:
"Problematische vrijstandselectie een inherent probleem in het ontwerp van de v twins. Je kan dus allerlei onderdelen vervangen maar het verdwijnt niet. Het enige dat wellicht iets helpt is het monteren van de nylon schijf met shim tussen binnentrommel en buitenkorf van de koppeling. Garantie dat het veel brengt is er niet. Er zijn geen verschillende types koppelingsplaten, alleen oppassen met de 1e beklede plaat en de laatste onbeklede plaat, die beiden maar op een manier en op een plek gemonteerd kunnen worden".
Nu wil het geval dat ik jaren geleden problemen had met het slecht aangrijpen van de koppeling op mijn '73er Strada. Bij de vroege modellen ontbreekt deze nylon schijf. Op latere modellen werd eerst een bronzen schijf gemonteerd en nog latere modellen hebben een witte/nylon schijf. Die witte/nylon schijf is toen met een shim in de koppeling gemonteerd, dus inderdaad tussen binnentrommel en buitenkorf, maar daarvoor moesten (dacht ik allebei) deze onderdelen vervangen worden door latere exemplaren, omdat anders de nylon schijf er niet tussen past. Daarna greep de koppeling perfect en lineair aan. Een geweldige verbetering. Noch op deze Strada, noch op mijn Kanguro heb ik problemen met het vinden van neutraal.
Mocht je een nylon schijf en shim overwegen, vergeet dan niet dat daar de passende binnentrommel en buitenkorf bijhoren. Zo'n exemplaar nylon schijf heeft hij wel. De andere 2 weet ik niet zeker, zou ik moeten vragen.
Op deze foto zie je de witte nylon schijf linksonder:
"Problematische vrijstandselectie een inherent probleem in het ontwerp van de v twins. Je kan dus allerlei onderdelen vervangen maar het verdwijnt niet. Het enige dat wellicht iets helpt is het monteren van de nylon schijf met shim tussen binnentrommel en buitenkorf van de koppeling. Garantie dat het veel brengt is er niet. Er zijn geen verschillende types koppelingsplaten, alleen oppassen met de 1e beklede plaat en de laatste onbeklede plaat, die beiden maar op een manier en op een plek gemonteerd kunnen worden".
Nu wil het geval dat ik jaren geleden problemen had met het slecht aangrijpen van de koppeling op mijn '73er Strada. Bij de vroege modellen ontbreekt deze nylon schijf. Op latere modellen werd eerst een bronzen schijf gemonteerd en nog latere modellen hebben een witte/nylon schijf. Die witte/nylon schijf is toen met een shim in de koppeling gemonteerd, dus inderdaad tussen binnentrommel en buitenkorf, maar daarvoor moesten (dacht ik allebei) deze onderdelen vervangen worden door latere exemplaren, omdat anders de nylon schijf er niet tussen past. Daarna greep de koppeling perfect en lineair aan. Een geweldige verbetering. Noch op deze Strada, noch op mijn Kanguro heb ik problemen met het vinden van neutraal.
Mocht je een nylon schijf en shim overwegen, vergeet dan niet dat daar de passende binnentrommel en buitenkorf bijhoren. Zo'n exemplaar nylon schijf heeft hij wel. De andere 2 weet ik niet zeker, zou ik moeten vragen.
Op deze foto zie je de witte nylon schijf linksonder:
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2017, 19:44
Re: koppelingplaten
De koppelingsplaten zijn inmiddels in bestelling,heb uiteraard met Morini geen ervaring maar met andere merken is het moeilijk in vrijstand schakelen toch vaak op te lossen met veranderingen aan t platenpakket.Dit is ondermeer t geval bij Ducati die volgens mij wat blok opbouw betreft ( v twin ) toch veel overeenkomsten heeft. Ga het proberen en laat te zijner tijd wel horen wat t resultaat is.
bedankt groeten Gird
bedankt groeten Gird
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2017, 19:44
Re: koppelingplaten
Iemand een tip hoe ik zonder speciaal gereedschap de koppelingsplaten kan vervangen zonder de 5 bevestigingspunten te beschadigen? Zitten erg vast.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: koppelingplaten
Daar bestaan speciale schroevendraaiers voor, dus toch speciaal gereedschap... Er zit een uitsparing in het vlak dat normaal in de schroef gaat.
Deze is van het merk Belzer, type 8090, 3,0x14x150, zie http://www.werkzeuge-spezial.de/schraub ... rers_id=18
Verder goed inspuiten met kruipolie en minstens 24u laten inwerken. Als dat niet werkt dan een luchtsleutel erop.
Deze is van het merk Belzer, type 8090, 3,0x14x150, zie http://www.werkzeuge-spezial.de/schraub ... rers_id=18
Verder goed inspuiten met kruipolie en minstens 24u laten inwerken. Als dat niet werkt dan een luchtsleutel erop.
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2017, 19:44
Re: koppelingplaten
bedankt,ik had zelf al een schroevendraaier uitgeslepen maar deze bleek niet sterk genoeg,de punten verbogen.
zal dus toch speciaal ger. moeten bestellen,eerst nog even in de kruipolie zetten.Compressor met luchtgereedschap heb ik maar hoe je zoiets in n luchtsleutel zet is mij onduidelijk.
zal dus toch speciaal ger. moeten bestellen,eerst nog even in de kruipolie zetten.Compressor met luchtgereedschap heb ik maar hoe je zoiets in n luchtsleutel zet is mij onduidelijk.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: koppelingplaten
het gaat erom dat je met een plotselinge klap/schok meer kans hebt die moeren te lossen. Mocht je ze vernieling in helpen, ze zijn nieuw te leveren. Als je de boel weer monteert gebruik dan een klein beetje koperpasta op het schroefdraad. Dan krijg je ze in de toekomst n.l. wél los.
N.B. de Italiaanse Morini Club verkoopt verbeterde moeren met zeskant, onderaan deze pagina: http://www.morinispecial.it/joomla/inde ... ent&id=178
N.B. de Italiaanse Morini Club verkoopt verbeterde moeren met zeskant, onderaan deze pagina: http://www.morinispecial.it/joomla/inde ... ent&id=178
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: koppelingplaten
ik gebruik al jaren een uitgeveilde gewone schroevendraaier, hij moet wel voldoende dik zijn. Ooit gekocht bij een landbouwtechnische winkel (Kieft IJzerwaren Putten)
zoiets http://www.kieftijzerwaren.nl/Handgeree ... 100/6.html
zal thuis ff kijken/nameten welke maat ik heb. Die past namelijk precies op de koppeklingsschroeven qua breedte en dikte
zoiets http://www.kieftijzerwaren.nl/Handgeree ... 100/6.html
zal thuis ff kijken/nameten welke maat ik heb. Die past namelijk precies op de koppeklingsschroeven qua breedte en dikte
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: koppelingplaten
Ik had de mijnes ooit uitgeleend, maar de lener had hem om zeep geholpen. Ik heb van hem toen een mooi zeskantding teruggekregen met een een uitgeslepen schroevedraaier erop in een dopje, die past dus keurig op je ratel, luchtsleutel enz. enz. Zal een fotootje plaatsen...
Overigens moet het mogelijk zijn om vlak voor stilstand hem in z'n vrij te tikken, zelfs bij m'n Camel met z'n stangengedoe om links te schakelen gaat dit altijd prima.
Overigens moet het mogelijk zijn om vlak voor stilstand hem in z'n vrij te tikken, zelfs bij m'n Camel met z'n stangengedoe om links te schakelen gaat dit altijd prima.
-
- Posts: 658
- Joined: 20 Sep 2009, 09:05
- Location: NL
Re: koppelingplaten
ik heb een PB SWISS TOOLS Type: 102/8
die heb ik wel smaller moeten vijlen maar oersterk! Dus wellicht past ook een kleinere maat, ff met een schroef richting de gereedschaphandel
die heb ik wel smaller moeten vijlen maar oersterk! Dus wellicht past ook een kleinere maat, ff met een schroef richting de gereedschaphandel
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: koppelingplaten
....die kan hij nou juist niet loskrijgen.Tintin wrote:ik heb een PB SWISS TOOLS Type: 102/8
ff met een schroef richting de gereedschaphandel