Vorige zomer kocht ik een mooie '80 500 sport in een niet rijdende staat. Na een carburator revisie kreeg ik de motor vrij snel aan de praat. Ik merkte al snel dat de motor niet juist klonk dus ben ik verder op zoek gegaan. Motorolie eruit, en ja hoor! Vol vijlsel! Dit wordt een heel project...
Na demontage van het blok blijken allerlei zaken beschadigd, waarvan de belangrijkste:
-De big-end lagers zijn helemaal aan gort. Ook het krukas is hierdoor ingesleten.
-De cilinder(s) lijken wat ovaal uitgesleten.
-Vloeibare pakking ipv een koppakking???
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
-Verkeerde zuigerpen (small end) door de voorste zuiger geramd. Kreeg deze er pas met enorm veel kracht uit. Vermoedelijk was de zuiger hierdoor vervormd?
-Tandwiel oliepomp versleten.
Gezien de vonk reeds is overgeslagen tussen mezelf en de morini ben ik van plan deze motor te reviseren. Alle advies hierover is welkom.
Mijn eerste gedacht ging naar een goede donormotor maar dat blijkt niet gemakkelijk te vinden. Een revisie blijkt toch aan de orde.
Allereerst moet de krukas aangepakt worden. Ofwel de big-end geslepen of toch een nieuwe? NLM vraagt hiervoor 570 pond
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Cilinders naar een overmaat uitboren of een nieuwe bus in persen?
Graag jullie mening/advies
Pascal
(foto's volgen)