Deel-restauratie 3 1/2 Ries
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Goedemorgen,
vrijdag avond de 2 blauwe Ducati-vespa bobines geplaatst ==> Rode pick up, dus geen soldeerwerk met diode voor mij.
Het was een maand geleden dat ik op de 3 1/2 gereden heb denk ik, maar ze sloeg bij de 1e kick al aan.
==> Het starten is dus in ieder helemaal goed nu!
Wat echter blijft is dat ze af en toe eens een plofje geeft.. beetje onregelmatig...dat zou ik er graag nog uit hebben.
Morgen ga ik de bougies nog eens verversen. Als het dan nog niet weg is, vermoed ik dat het toch in de pick up zit.
Of hebben jullie nog ideeën?
gr. Ries
vrijdag avond de 2 blauwe Ducati-vespa bobines geplaatst ==> Rode pick up, dus geen soldeerwerk met diode voor mij.
Het was een maand geleden dat ik op de 3 1/2 gereden heb denk ik, maar ze sloeg bij de 1e kick al aan.
==> Het starten is dus in ieder helemaal goed nu!
Wat echter blijft is dat ze af en toe eens een plofje geeft.. beetje onregelmatig...dat zou ik er graag nog uit hebben.
Morgen ga ik de bougies nog eens verversen. Als het dan nog niet weg is, vermoed ik dat het toch in de pick up zit.
Of hebben jullie nog ideeën?
gr. Ries
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Lijkt mij simpelweg afstelling en/of de combinatie met een spoel die wat aan de mindere kant is... maar dat zou het in 1 keer starten weer niet verklaren, tenzij je mengsel te rijk staat... afstelling wordt meestal/vaak niet naar gekeken, en een vermindering van originele ontstekingsdelen al helemaal niet.
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
ik kan eens met de gasnaalden gaan stoeien...Tom wrote: ↑02 Jul 2018, 14:34Lijkt mij simpelweg afstelling en/of de combinatie met een spoel die wat aan de mindere kant is... maar dat zou het in 1 keer starten weer niet verklaren, tenzij je mengsel te rijk staat... afstelling wordt meestal/vaak niet naar gekeken, en een vermindering van originele ontstekingsdelen al helemaal niet.
binnkort maar een zondagje er aan besteden
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Vlgs mij kun als basis de mengselschroeven eerst helemaal indraaien en dan 270 tot 360 graden (3 kwart slag tot 1 hele slag) uitdraaien.
Uiteraard daarna de stationairsproeiers afstellen.
Uiteraard daarna de stationairsproeiers afstellen.
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Het volgende probleem:
De verlichting viel laatst ineens uit, ik vermoed de spanningsregelaar:
De accu was op dat moment al slecht, die heb ik er nu uitgehaald, dus metingen zijn onbelast.
-spanningsregelaar 1: 0V
-Spanningsregelaar 2: schiet van 0-19-13-10-0 niet echt een constante meetwaarde..
Tussen geel-geel meet ik 32 v (A-C), en lijkt redelijk constant.
Is het een idee om de saprisa/alternatief te proberen, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
Gr. Ries
De verlichting viel laatst ineens uit, ik vermoed de spanningsregelaar:
De accu was op dat moment al slecht, die heb ik er nu uitgehaald, dus metingen zijn onbelast.
-spanningsregelaar 1: 0V
-Spanningsregelaar 2: schiet van 0-19-13-10-0 niet echt een constante meetwaarde..
Tussen geel-geel meet ik 32 v (A-C), en lijkt redelijk constant.
Is het een idee om de saprisa/alternatief te proberen, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
Gr. Ries
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Volgens mij moet je tussen geel-geel 60 Volt (wisselspanning) meten. Mogelijk dynamo stuk? Iemand?
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Mijn advies zou zijn, monteer eerst een goede accu en ga dan nog eens meten, ben zelf geen electronica wonder, maar volgens mij is je accu onderdeel van de driehoek met spanningsregelaar en dynamo.
De vergelijking zou zijn, alsof je zonder massa gaat meten, als je begrijpt wat ik bedoel.
De vergelijking zou zijn, alsof je zonder massa gaat meten, als je begrijpt wat ik bedoel.
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.Tom wrote: ↑16 Jul 2018, 09:58Mijn advies zou zijn, monteer eerst een goede accu en ga dan nog eens meten, ben zelf geen electronica wonder, maar volgens mij is je accu onderdeel van de driehoek met spanningsregelaar en dynamo.
De vergelijking zou zijn, alsof je zonder massa gaat meten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik had de nieuwe accu er bewust uit gelaten ivm eventuele schade die een kapotte regelaar kan aanrichten.
Ik ga testen, en hou jullie weer op de hoogte.
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Gasnaalden moeten van het juiste type zijn, E17 dus, middelste stand, buissproeiers 260DB (met extra gaatje onderin). Dit is overigens 1 van die 'slijtagedelen' die er vaak al snel aangaat, veel eerder nog dat de schuiven zelf.
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
[/quote]
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.
Ik had de nieuwe accu er bewust uit gelaten ivm eventuele schade die een kapotte regelaar kan aanrichten.
Ik ga testen, en hou jullie weer op de hoogte.
[/quote]
Over een accu van een paar tientjes zou ik niet inzitten, of wel, want al een tijdje rondrijden met een slechte accu is bijzonder slecht voor je totale laadsysteem, en die vervangen kost echt geen paar tientjes
Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.
Ik had de nieuwe accu er bewust uit gelaten ivm eventuele schade die een kapotte regelaar kan aanrichten.
Ik ga testen, en hou jullie weer op de hoogte.
[/quote]
Over een accu van een paar tientjes zou ik niet inzitten, of wel, want al een tijdje rondrijden met een slechte accu is bijzonder slecht voor je totale laadsysteem, en die vervangen kost echt geen paar tientjes
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Even een update:
Nieuwe accu gemonteerd. Orgineel spanningsregelaar.
Motor uit 12,5v
Motor aan, verlichting uit, met gas geven 13,5-14,2v
Motor aan, verlichting aan, met gas geven 12,7v.
Dus belast houdt het niet over. Wat vinden jullie er van?
Ik heb ook nieuwe thyristoren(voor in de regelaar) gekocht, nog niet geplaatst. Zou het daar beter van worden ?
Gr
Nieuwe accu gemonteerd. Orgineel spanningsregelaar.
Motor uit 12,5v
Motor aan, verlichting uit, met gas geven 13,5-14,2v
Motor aan, verlichting aan, met gas geven 12,7v.
Dus belast houdt het niet over. Wat vinden jullie er van?
Ik heb ook nieuwe thyristoren(voor in de regelaar) gekocht, nog niet geplaatst. Zou het daar beter van worden ?
Gr
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Net een 15 km gereden met verlichting er op.
Bij thuiskomst zat er 12,8 V in de accu.. dus dan wordt er wel bijgeladen met verlichting aan.
Merk wel dat stationair minder draait als de generator werk moet leveren( met verlichting aan)
Bij thuiskomst zat er 12,8 V in de accu.. dus dan wordt er wel bijgeladen met verlichting aan.
Merk wel dat stationair minder draait als de generator werk moet leveren( met verlichting aan)
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
De buissproeiers heb ik in 2010 vervangen, maar toen was de E17 niet leverbaar.
Ik ga binnenkort even bij Startrick langs, ff informeren of ze dit nu wel hebben. En dan met de afstelling aan de gang.
Als ik het na het afstellen en synchroonstellen met de carbtune vacuummeters niet weg krijg ga ik toch voor zo'n afstelbougie denk ik.
-
- Posts: 662
- Joined: 26 Mar 2009, 09:23
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Er lijden meer wegen naar Rome (of Bologna) maar je moet toch echt 260DB's (met extra gaatje onderin) hebben (dus ook geen 260K of iets anders) in combinatie met E17...
Colortune? Waarom niet op een testbank, dat is tegenwoordig ook allemaal niet meer zo exclusief en duur meer.. maar wel heel precies.
Praktijk blijkt dat ook al ga je naar de standaard afstelling, er toch 'gefinetuned' moet worden, of het is de naald een steepje zakken/stijgen, of de hoofdsproeier een tikkeltje groter of kleiner, het zijn wel de verschillen die zorgen voor veel meer rijplezier en betrouwbaarheid.
Mijn Morini's moeten lekker rijden, goed starten, een bruine kleur hebben op de bougies, en niet meer dan 1/20 verbruiken.
Colortune? Waarom niet op een testbank, dat is tegenwoordig ook allemaal niet meer zo exclusief en duur meer.. maar wel heel precies.
Praktijk blijkt dat ook al ga je naar de standaard afstelling, er toch 'gefinetuned' moet worden, of het is de naald een steepje zakken/stijgen, of de hoofdsproeier een tikkeltje groter of kleiner, het zijn wel de verschillen die zorgen voor veel meer rijplezier en betrouwbaarheid.
Mijn Morini's moeten lekker rijden, goed starten, een bruine kleur hebben op de bougies, en niet meer dan 1/20 verbruiken.
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Deel-restauratie 3 1/2 Ries
Dat is zo Tom,Tom wrote: ↑02 Aug 2018, 13:43Er lijden meer wegen naar Rome (of Bologna) maar je moet toch echt 260DB's (met extra gaatje onderin) hebben (dus ook geen 260K of iets anders) in combinatie met E17...
Colortune? Waarom niet op een testbank, dat is tegenwoordig ook allemaal niet meer zo exclusief en duur meer.. maar wel heel precies.
Praktijk blijkt dat ook al ga je naar de standaard afstelling, er toch 'gefinetuned' moet worden, of het is de naald een steepje zakken/stijgen, of de hoofdsproeier een tikkeltje groter of kleiner, het zijn wel de verschillen die zorgen voor veel meer rijplezier en betrouwbaarheid.
Mijn Morini's moeten lekker rijden, goed starten, een bruine kleur hebben op de bougies, en niet meer dan 1/20 verbruiken.
Startrick is de NL Dellorto importeur, die zit hier 'om de hoek.'
Ze kunnen de E17 en ook de 260DB niet meer leveren hoor ik zojuist..
Bij Stein Dinse en dellorto UK kan ik de E17 naald wel vinden, maar de 260DB niet helaas, heb je wellicht nog een hint voor mij waar te zoeken?
Mijn voornemen is ook de testbank, maar ik wil eerst de basiselementen goed hebben(vooral dat hij niet meer ploft), voordat er iemand anders mee gaat dokteren die ik €60,-/u af moet rekenen.