Destin's Moto Morini 125-H avonturen
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Yes, ik heb er zin in!
in het kort: Sinds een paar maanden heb ik deze Morini van de plank getoverd en vandaag heb ik hem na 10 jaar stilstand weer wat meters laten rennen. En dat ging heerlijk
Zelf ben ik 18 jaar dus de ervaring is nog aan het opbouwen, ik doe een instrumentmakers opleiding in Leiden
en verder sleutel ik dus aan motoren in mijn vrije tijd
Zo nu en dan wil ik jullie updaten over mijn motor, dan kunnen we er samen om lachen en huilen
600px breed
in het kort: Sinds een paar maanden heb ik deze Morini van de plank getoverd en vandaag heb ik hem na 10 jaar stilstand weer wat meters laten rennen. En dat ging heerlijk
Zelf ben ik 18 jaar dus de ervaring is nog aan het opbouwen, ik doe een instrumentmakers opleiding in Leiden
en verder sleutel ik dus aan motoren in mijn vrije tijd
Zo nu en dan wil ik jullie updaten over mijn motor, dan kunnen we er samen om lachen en huilen
600px breed
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Ik zal even vertellen wat er in de tijd dat ik hem heb gedaan is
Allemaal zelf gedaan, om het ook te leren zegmaar
chronologisch
Van de plank getild met z'n drieën en buiten gezet (+- 10 jaar stilgestaan)
benzine gecheckt
kickstart..
...
...
nog eens kickstart..
nog een paar keer..
ohja shoke in..
en lopen maar, geweldig. meteen weer uitgeschakeld.
leuke side note, de bedrading deed het Italiaanse merk ten goede. het was namelijk een overheerlijke spaghetti
in de loop der week had ik dan de carburateur ultra schoon gereinigd en ook de aanslag weg gepoetst
zadel terug gevonden tussen de andere
de originele luchtfilter vervangen door een modernere, die zorgt voor meer luchtflow dus uiteraard ook de inlaatspruit groter gemaakt (95 -> 105)
kleppen gesteld, inlaat 10 en uitlaat op 15 honderdste
koplamp erop gezet, want die zat er niet meer op
versteviging bij de voorvork (zie foto vorige post) Leuk verhaal, er zat een andere voorvork(een met trommel voor racen) in toen hij van de plank kwam. en later heb ik de originele terug geplaatst..
Die versteviger heeft zijn eigen kering erop zitten en die moet dus naar beneden voor de originele kering zit/zat. dus ik had één kering eraf gehaald en toen de voorvork gemonteerd.. juist.. dat was wel puur vermaak voor de rest, ik kon er zelf ook erg om lachen
race stuur erop gezet, en later verhogers voor gefreesd zodat ie mooi kon worden afgesteld
schijfremleiding gevuld/ontlucht. mooie brembo's
originele tellers terug gevonden en erop gezet
tank schoon gemaakt/gespoeld binnen kant, voor de toekomst zou ik hem wel willen coaten van binnen maar dat kan ik zelf nog niet
nieuwe slangen voor benzine gekocht want de oude waren zo hard als oud brood. deze zijn ook bewapend(niet op foto)
bekabeling opnieuw gemaakt, eerst een simpel schema getekend en daarna met de soldeerbout aan de slag gegaan.
ik heb ook kabels getrokken voor knipperlichten. mocht ik die er eventueel op zetten. staat niet erg mooi maar ik ben toch nog een beginnende bestuurder
voor de toekomst wil ik gewoon een compleet bedrading schema tekenen, officieel. maar daar ben ik nog wel even zoet mee.
tellers aangesloten
en toen was het afgelopen zaterdag.. uiteraard heb ik hem meerde malen tussen al deze stappen getest qua rijden. maar nu was het moment dat hij de weg op ging. (eigen terein disclaimer )
en wat een feest was dat.. een heuse beleving. er zaten nog wel een paar dingen dubieus vast maar daar was weinig aandacht voor uiteraard
plannen zijn nu om hem stuk voor stuk uit elkaar te halen in het thema; poetsen als een pro. ik begin vooraan
dat was het in het kort.. ik kan jullie onmogelijk alles vertellen want dan ben ik meer aan het typen dan sleutelen
leuk dat dit forum er is!
ik vind dit toch wel erg leuk!
Allemaal zelf gedaan, om het ook te leren zegmaar
chronologisch
Van de plank getild met z'n drieën en buiten gezet (+- 10 jaar stilgestaan)
benzine gecheckt
kickstart..
...
...
nog eens kickstart..
nog een paar keer..
ohja shoke in..
en lopen maar, geweldig. meteen weer uitgeschakeld.
leuke side note, de bedrading deed het Italiaanse merk ten goede. het was namelijk een overheerlijke spaghetti
in de loop der week had ik dan de carburateur ultra schoon gereinigd en ook de aanslag weg gepoetst
zadel terug gevonden tussen de andere
de originele luchtfilter vervangen door een modernere, die zorgt voor meer luchtflow dus uiteraard ook de inlaatspruit groter gemaakt (95 -> 105)
kleppen gesteld, inlaat 10 en uitlaat op 15 honderdste
koplamp erop gezet, want die zat er niet meer op
versteviging bij de voorvork (zie foto vorige post) Leuk verhaal, er zat een andere voorvork(een met trommel voor racen) in toen hij van de plank kwam. en later heb ik de originele terug geplaatst..
Die versteviger heeft zijn eigen kering erop zitten en die moet dus naar beneden voor de originele kering zit/zat. dus ik had één kering eraf gehaald en toen de voorvork gemonteerd.. juist.. dat was wel puur vermaak voor de rest, ik kon er zelf ook erg om lachen
race stuur erop gezet, en later verhogers voor gefreesd zodat ie mooi kon worden afgesteld
schijfremleiding gevuld/ontlucht. mooie brembo's
originele tellers terug gevonden en erop gezet
tank schoon gemaakt/gespoeld binnen kant, voor de toekomst zou ik hem wel willen coaten van binnen maar dat kan ik zelf nog niet
nieuwe slangen voor benzine gekocht want de oude waren zo hard als oud brood. deze zijn ook bewapend(niet op foto)
bekabeling opnieuw gemaakt, eerst een simpel schema getekend en daarna met de soldeerbout aan de slag gegaan.
ik heb ook kabels getrokken voor knipperlichten. mocht ik die er eventueel op zetten. staat niet erg mooi maar ik ben toch nog een beginnende bestuurder
voor de toekomst wil ik gewoon een compleet bedrading schema tekenen, officieel. maar daar ben ik nog wel even zoet mee.
tellers aangesloten
en toen was het afgelopen zaterdag.. uiteraard heb ik hem meerde malen tussen al deze stappen getest qua rijden. maar nu was het moment dat hij de weg op ging. (eigen terein disclaimer )
en wat een feest was dat.. een heuse beleving. er zaten nog wel een paar dingen dubieus vast maar daar was weinig aandacht voor uiteraard
plannen zijn nu om hem stuk voor stuk uit elkaar te halen in het thema; poetsen als een pro. ik begin vooraan
dat was het in het kort.. ik kan jullie onmogelijk alles vertellen want dan ben ik meer aan het typen dan sleutelen
leuk dat dit forum er is!
ik vind dit toch wel erg leuk!
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Leuk om te lezen! Je bent goed bezig
Heb je wel de olie ververst?
Heb je wel de olie ververst?
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
10w40, niet direct vervangen nee, maar daarintegen heb ik ook geen kliometers gemaakt. ik heb een nieuwe fles staan waarmee ik het ga vervangen nadat ik hem uit elkaar heb gehaald
groet, Destin
groet, Destin
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Goedenavond heren van het goede leven
vandaag begonnen aan de voorkant, het verliep allemaal heel voorspoedig eigenlijk
eerst alles losgemaakt (koplamp dashboard ect)
Daarna het voorwiel eruit zodat ik de voorvorken apart kon demonteren
Voorvork losgehaald en begonnen met schoonmaken
Voordat ik hem weer terug zet moet ik eerst een nieuwe kering hebben. er zaten 2 42mm/32mm onder elkaar per vork, voor de nieuwe kering wil ik wel een 2 wegs, deze waren 1 kant op. dan nieuwe olie erin en weer in elkaar
**edit: besteld:4× OLIEKEERRING 32 X 42 X 7 | OS-A11 ZWART NBR WAS Afmetingen dxDxB = 32x42x7 (mm.)**
Ik heb ook het lager deel (zie foto) uit elkaar gehaald en grondig schoongemaakt
er misten 2 kogels maar die had ik nog liggen.(onderaan origineel, boven 2 toegevoegd) alles in wit-vet gezet en weer in elkaar
Erg leuk werk, nu ff bakkie doen
gr, Destin
PS: ik had vorige week het één en ander besteld, dat begint nou allemaal binnen te komen, ook had ik een accu gekregen voor mijn Morini in ruil dat ik een machine klem-bek ging maken. dus dat gaat ook allemaal leuk
vandaag begonnen aan de voorkant, het verliep allemaal heel voorspoedig eigenlijk
eerst alles losgemaakt (koplamp dashboard ect)
Daarna het voorwiel eruit zodat ik de voorvorken apart kon demonteren
Voorvork losgehaald en begonnen met schoonmaken
Voordat ik hem weer terug zet moet ik eerst een nieuwe kering hebben. er zaten 2 42mm/32mm onder elkaar per vork, voor de nieuwe kering wil ik wel een 2 wegs, deze waren 1 kant op. dan nieuwe olie erin en weer in elkaar
**edit: besteld:4× OLIEKEERRING 32 X 42 X 7 | OS-A11 ZWART NBR WAS Afmetingen dxDxB = 32x42x7 (mm.)**
Ik heb ook het lager deel (zie foto) uit elkaar gehaald en grondig schoongemaakt
er misten 2 kogels maar die had ik nog liggen.(onderaan origineel, boven 2 toegevoegd) alles in wit-vet gezet en weer in elkaar
Erg leuk werk, nu ff bakkie doen
gr, Destin
PS: ik had vorige week het één en ander besteld, dat begint nou allemaal binnen te komen, ook had ik een accu gekregen voor mijn Morini in ruil dat ik een machine klem-bek ging maken. dus dat gaat ook allemaal leuk
Last edited by Destin on 03 Aug 2019, 23:08, edited 2 times in total.
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Ik heb nog wel een vraag aan jullie; ik wil de volgende onderdelen in de toekomst gaan bestelen
~ Uitlaat + pijp naar blok
~ Rubbers, pedalen en rubbers van de tellers en zijkapjes
~ Tandwiel en ketting
Over de tandwiel en ketting moet ik nog even nadenken, origineel is prima maar ik denk niet dat het heel toegankelijk is om eraan te komen.. of weten jullie waar ik dan moet wezen?
Anders dacht ik om er een standaard tandwiel + ketting op te zetten zodat het later goed te vervangen is en omdat de prijs dan wat minder is
Wat er nu op zit is echt versleten
Kennen jullie winkels waar ik dan heen moet? (Er was al een topic over de uitlaat zag ik)
Met vriendelijke groet,
Destin
~ Uitlaat + pijp naar blok
~ Rubbers, pedalen en rubbers van de tellers en zijkapjes
~ Tandwiel en ketting
Over de tandwiel en ketting moet ik nog even nadenken, origineel is prima maar ik denk niet dat het heel toegankelijk is om eraan te komen.. of weten jullie waar ik dan moet wezen?
Anders dacht ik om er een standaard tandwiel + ketting op te zetten zodat het later goed te vervangen is en omdat de prijs dan wat minder is
Wat er nu op zit is echt versleten
Kennen jullie winkels waar ik dan heen moet? (Er was al een topic over de uitlaat zag ik)
Met vriendelijke groet,
Destin
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Uitlaat en bocht: Marino Setti, zie linkpagina
Rubbers: Ariete. Op de beurs van Novegro (begin nov.) staat een handelaar die alle Ariete rubbers heeft.
Tandwielen idem.
Novegro=Milaan.
Rubbers evt ook via Startgomma, zie linkpagina.
Er is eerst nog de beurs van Imola half september. Daar vind je ook alles.
Rubbers: Ariete. Op de beurs van Novegro (begin nov.) staat een handelaar die alle Ariete rubbers heeft.
Tandwielen idem.
Novegro=Milaan.
Rubbers evt ook via Startgomma, zie linkpagina.
Er is eerst nog de beurs van Imola half september. Daar vind je ook alles.
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Thnx Tony, Ik ga die links volgen
Vandaag de voorvork weer in elkaar, nieuwe keerring en olie en schoongemaakt foto:
daarna begonnen aan het voorwiel. middenstuk morgen parelstralen, nieuwe spaken bestellen. velgen en banden heb ik al liggen
Groet,Destin
Vandaag de voorvork weer in elkaar, nieuwe keerring en olie en schoongemaakt foto:
daarna begonnen aan het voorwiel. middenstuk morgen parelstralen, nieuwe spaken bestellen. velgen en banden heb ik al liggen
Groet,Destin
-
- Posts: 251
- Joined: 04 Mar 2009, 00:30
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
je hebt er wel een bijzondere brug tussen de vorkpoten zitten
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Ja mooi hè, mooie versteviging
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Hé, lekker enthousiast ook over je 125-ie!
Kom je hem showen als-ie af is? 16-18 augustus Morinitreffen Eibergen of 1 sept Italdag?
Ketting en tandwielen kan je ook bij Dieter Hoffman bestellen in Dld, prima kerel!
Kom je hem showen als-ie af is? 16-18 augustus Morinitreffen Eibergen of 1 sept Italdag?
Ketting en tandwielen kan je ook bij Dieter Hoffman bestellen in Dld, prima kerel!
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
2020? ik bedoel.. ik doe mijn best, maar da's wel heel vlug, over een maand
Als ie af is kom ik hem zeker showen, ongetwijfeld
Dankje voor de tip, ik zal kijken of ik Dieter Hoffman kan bereiken
Als ie af is kom ik hem zeker showen, ongetwijfeld
Dankje voor de tip, ik zal kijken of ik Dieter Hoffman kan bereiken
-
- Posts: 834
- Joined: 10 Mar 2009, 10:13
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Anders alleen wat onderdelen
Dieter vind je op Italweb.de onder de naam Provini
-
- Posts: 16
- Joined: 07 Jul 2019, 11:16
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
hoi hoi
ik zal jullie even updaten, afgelopen dagen lekker bezig geweest met het uit elkaar halen en schoonmaken van de Morini
Wat erg gemakkelijk ging trouwens, de kabelboom kan je er gemakkelijk intact vanaf halen
veel foto's gemaakt voor als ik bij de opbouw iets vergeten ben
Dit was woensdag:
En gisteren begonnen met het opnieuw spuiten van het frame.
Ik heb hem toch uit elkaar gehaald voor het gemak van het schoonmaken/opknappen
groet, Destin
ik zal jullie even updaten, afgelopen dagen lekker bezig geweest met het uit elkaar halen en schoonmaken van de Morini
Wat erg gemakkelijk ging trouwens, de kabelboom kan je er gemakkelijk intact vanaf halen
veel foto's gemaakt voor als ik bij de opbouw iets vergeten ben
Dit was woensdag:
En gisteren begonnen met het opnieuw spuiten van het frame.
Ik heb hem toch uit elkaar gehaald voor het gemak van het schoonmaken/opknappen
groet, Destin
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Re: Destin's Moto Morini 125-H avonturen
Goed bezig!! Hou ons op de hoogte, leuk!
N.B.: als je weer gaat rijden, beste BP Ultimate 98, Shell V Power of andere 98 peut tanken. Zit n.l. geen/weinig ethanol in.
N.B.: als je weer gaat rijden, beste BP Ultimate 98, Shell V Power of andere 98 peut tanken. Zit n.l. geen/weinig ethanol in.